Svangerskapskvalme

dreamstimemaximum_33255187‘Som en eneste lang reisesyke’. slik beskriver mange den første perioden av graviditeten. Kvalme er det vanligste ubehaget tidlig i svangerskapet, og kan være veldig plagsomt. Over lengre tid kan det tære på kreftene og prege livskvaliteten. Mange tar kontakt med oss fordi de ønsker å forsøke å lindre kvalmen på en naturlig måte.

Graden av kvalme kan variere mye fra person til person, fra en følelse av uvelhet til brekninger og oppkast. Kvalmen oppstår gjerne 2-3 uker etter uteblitt menstruasjon. Hos mange øker plagene fram mot uke 9-10, for deretter å avta og gradvis forsvinne. I perioden mellom uke 12 til uke 15 forsvinner plagene helt hos de fleste, men i noen tilfeller kan kvalmen vare lengre eller komme tilbake senere i svangerskapet.

Akupunktur er et fint alternativ for gravide som ikke ønsker eller kan bruke enkelte kvalmestillende medikamenter.  Ved svangerskapskvalme vil relativt tett oppfølging de første par gangene ofte være aktuelt. Mange kjenner at kvalmen letter allerede i løpet av behandlingen, men lindringen kan være forbigående og det er derfor nødvendig å gjenta noen ganger.

Noen råd ved svangerskapskvalme:

  • Pass på at du drikker nok, små slurker.
  • Prøv supper
  • Spis små, regelmessige måltider – ofte og før du føler deg sulten.
  • Ha med deg noe smått å spise i tillfelle behovet skulle oppstå.
  • Noen syns det er fint å spise noe før de står opp av senga om morgenen.
  • Kjenn etter hva som er bra for deg å spise. Hvil nok
  • Unngå stress. Vær snill mot deg selv og ta hensyn til din situasjon.
  • Frisk luft
  • Lukt på peppermynte olje, eller prøv å drikke peppermynte te (maks en kopp pr.dag)
  • Ingefær kan hjelpe for enkelte. Lag ingefærte (maks 3 kopper pr dag) og ha i evt litt honning.
  • Vær oppmersom på å oppsøke din lege dersom symptomene er sterke og dersom du mistenker at du får i deg for lite væske .