Svangerskapskvalme

dreamstimemaximum_33255187‘Som en eneste lang reisesyke’. slik beskriver mange den første perioden av graviditeten. Kvalme er det vanligste ubehaget tidlig i svangerskapet, og kan være veldig plagsomt. Over lengre tid kan det tære på kreftene og prege livskvaliteten. Mange tar kontakt med oss fordi de ønsker å forsøke å lindre kvalmen på en naturlig måte.

Graden av kvalme kan variere mye fra person til person, fra en følelse av uvelhet til brekninger og oppkast. Kvalmen oppstår gjerne 2-3 uker etter uteblitt menstruasjon. Hos mange øker plagene fram mot uke 9-10, for deretter å avta og gradvis forsvinne. I perioden mellom uke 12 til uke 15 forsvinner plagene helt hos de fleste, men i noen tilfeller kan kvalmen vare lengre eller komme tilbake senere i svangerskapet.

Akupunktur er et fint alternativ til medisiner for gravide.  Ved svangerskapskvalme vil relativt tett oppfølging de første par gangene ofte være aktuelt. Mange kjenner at kvalmen letter godt allerede i løpet av første behandlingen, men lindringen kan være forbigående og det er derfor nødvendig å gjenta behandlingen noen ganger.

(Vi har også god erfaring med kvalmetilstander av andre grunner enn svangerskap.)

Noen råd ved svangerskapskvalme:

  • Pass på at du drikker nok, små slurker.
  • Prøv supper
  • Spis små, regelmessige måltider – ofte og før du føler deg sulten.
  • Ha med deg noe smått å spise i tillfelle behovet skulle oppstå.
  • Noen syns det er fint å spise noe før de står opp av senga om morgenen.
  • Kjenn etter hva som er bra for deg å spise. Hvil nok
  • Unngå stress. Vær snill mot deg selv og ta hensyn til din situasjon.
  • Frisk luft
  • Lukt på peppermynte olje, eller prøv å drikke peppermynte te (maks en kopp pr.dag)
  • Ingefær kan hjelpe for enkelte. Lag ingefærte (maks 3 kopper pr dag) og ha i evt litt honning.
  • Vær oppmersom på å oppsøke din lege dersom symptomene er sterke og dersom du mistenker at du får i deg for lite væske .